'Kalimah Toibah Melahirkan Generasi Bertaqwa'

assalamualaikum Pictures, Images and Photos


Pena Tok Guru

Himpunan Berita PASWP

Sila Clicks

Wednesday, October 28, 2009

Sorotan Sejarah 35 Tahun Pas Wilayah Persekutuan

Sumber: http://ydppasputrajaya.blogspot.com

Pengenalan
Mengikut catatan sejarah Cina, Lembah Kelang disebut sebagai Ko-lo yang wujud semenjak zaman Dinasti Han (220M). Menurut catatan sejarah Arab dan India pula Kelang yang disebut sebagai Kalah (Killah, Kalr, Qal’ah atau Qal’) merupakan sebuah pelabuhan enterport yang masyhur dengan bijih timah pada abad kelapan hingga ke-10 juga merupakan tempat terawal didatangi oleh pedagang di Tanah Melayu. Pada abad ke-14, catatan sejarah Cina menamakan Lembah Kelang sebagai Ku-lei. Bermula abad ke-15 lagi iaitu pada zaman Empayar Melaka sebagai sebuah pusat perlombongan bijih timah. Pada masa itu, daerah ini dikenali sebagai Daerah Kelang, sebuah jajahan Melaka yang berpenghulukan Tun Perak (1946-1448). Sehingga kejatuhan Empayar Melaka pada 1511, Kelang terus berada di bawah kekuasaan Melaka.



Pemerintahan orang Bugis di Lembah Kelang bermula apabila Raja Lumu dilantik menjadi Sultan Selangor yang pertama pada 1760. Kesultanan ini memerintah Selangor sehingga hari ini. Pengkalan Lumpur, sebuah perkampungan Melayu yang mengusahakan bijih timah merupakan tempat pertemuan antara Sungai Kelang dan Sungai Gombak (Sg Lumpur) di tengah-tengah Lembah Kelang yang dibuka oleh Raja Abdullah, Penghulu Kelang pada 1857. Pada tahun 1868, Yap Ah Loy, seorang saudagar Cina dilantik sebagai Kapitan Cina telah membangunkan semula Kuala Sungai Lumpur yang terbakar akibat Perang saudara pada 1873 sebagai sebuah bandar untuk perdagangan bijih timah dengan nama Kuala Lumpur.

Kepentingan semakin bertambah apabila Inggeris memilih Kuala Lumpur sebagai pusat pentadbiran Negeri-negeri Melayu Bersekutu pada 1896. Kemudian pada 1946 ia menjadi ibu negeri Malayan Union iaitu gabung semua negeri di Tanah Melayu. Pada 1948, Kuala Lumpur menjadi ibu negeri Persekutuan Tanah Melayu. Apabila Tanah Melayu mencapai kemerdekaan pada 1957, Kuala Lumpur terus dikekalkan sebagai ibu negara sehinggalah menjadi ibu negara Malaysia yang ditubuhkan pada 1963. Menjelang 1 Februari 1972, Kuala Lumpur dinaikkan taraf sebagai bandaraya dan dua tahun kemudian Kuala Lumpur diisytiharkan sebagai Wilayah Persekutuan.

Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur yang ditubuhkan pada 1 Februari 1974 telah ditadbir oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur di bawah seliaan Menteri Wilayah dan juga Jabatan Perdana Menteri. Wilayah Persekutuan kemudiannya berkembang apabila Labuan, sebuah pulau di perairan Sabah diistiharkan sebagai Wilayah Persekutuan pada 16 April 1984. Pada 1 Februari 2001 pula, Putra Jaya sebuah pusat pentadbiran Kerajaan Persekutuan telah diisyitiharkan sebagai Wilayah Persekutuan. Kini Wilayah Persekutuan meliputi tiga kawasan utama iaitu Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya.

PAS Bertapak di Kuala Lumpur
Sejarah penubuhan PAS di Kuala Lumpur telah bermula semenjak 1952 iaitu sebaik sahaja penubuhan PAS pada 24 November 1951. Setelah PAS ditubuhkan secara rasmi dalam Persidangan Persatuan Ulama SeMalaya pada 24 November 1951, sebuah Jawatankuasa Agung PAS telah dibentuk dengan diketuai oleh Ustaz Tuan Haji Ahmad Fuad bin Hassan selaku Yang DiPertua Agung PAS. Jawatankuasa Agung PAS ini telah bermesyuarat buat kali pertama pada 3 April 1952 dan memutuskan supaya cawangan-cawangan PAS ditubuhkan oleh ahli-ahli PAS di kawasan masing-masing.
Cawangan PAS yang pertama ditubuhkan ialah di Butterworth pada 9 Mac 1951 oleh Ustaz Ibrahim Aqibi dan diikuti pula oleh Cawangan Kuala Kangsar pada 10 April 1952 oleh Tuan Guru Abdul Samad Nuh. Cawangan Kuala Lumpur pula telah ditubuhkan secara rasmi pada 13 Julai 1952. Persidangan yang membawa kepada penubuhan PAS Cawangan Kuala Lumpur ini dihadiri oleh 40 orang ahli PAS di sekitar Kuala Lumpur dan Ustaz Mas’ud Hayati dilantik sebagai Ketua Cawangan PAS Kuala Lumpur yang pertama.

Sebenarnya, sebelum Ustaz Mas’ud Hayati dilantik menjadi Ketua Cawangan PAS Kuala Lumpur, seorang ulama terkenal di Lembah Kelang, Ustaz Mohd Noor Mahyuddin dari Segambut telah dilantik sebagai Naib Yang DiPertua Agung PAS bagi zon tengah. Beliau telah menggerakkan PAS sebagai sebuah pertubuhan politik Islam di Lembah Kelang ketika Pejabat Agung PAS masih lagi berpusat di Seberang Perai, Pulau Pinang.

Kerancakan gerakan PAS di Kuala Lumpur semakin bertambah apabila Pejabat Agung PAS berpindah ke Kuala Lumpur pada penghujung 1955. Rumah Ustaz Mohd Noor Segambut telah dijadikan pejabat sementara sebelum berpindah ke Jalan Raja Bot. Pejabat Agung kemudiannya berpindah ke Jalan Hamzah, Jalan Raja Uda, Jalan Pekeliling dan Jalan Pahang yang semua berada di sekitar Kampung Bharu, Kuala Lumpur. Perpindahan Pejabat Agung PAS ini adalah selaras dengan kedudukan Kuala Lumpur sebagai ibu negara Persekutuan Tanah Melayu.

Selain berfungsi sebagai pusat gerakan PAS, Kuala Lumpur juga turut menjadi tuan rumah Muktamar Tahunan PAS semenjak 1956 apabila Kongres Tahunan PAS Ke-.. diadakan di Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru. Selain itu kongres PAS juga turut diadakan di Stadium Chin Woo, Dewan Bahasa dan Pustaka dan Markaz Tarbiyyah PAS Pusat, Taman Melewar antara 1956 hingga hari ini. Muktamar ini walaupun tidak mempunyai apa-apa makna tetapi merupakan satu syiar perjuangan PAS terhadap warga Kuala Lumpur.
Penubuhan PAS Wilayah Persekutuan

Sehingga 1974 semua kawasan dan cawangan PAS di Kuala Lumpur adalah terletak di bawah naungan Perhubungan PAS Negeri Selangor. Segala perkembangan PAS di Kuala Lumpur adalah dikendalikan dan diselia oleh PAS Selangor. Sejarah PAS Kuala Lumpur yang tersendiri bermula apabila Kerajaan Persekutuan mengisytiharkan Kuala Lumpur sebagai sebuah bandaraya pada 1 Februari 1972. Bermula daripada detik ini, desas desus tentang pemisahan Kuala Lumpur daripada Selangor telah kedengaran. Pada 1 Februari 1974, segalanya menjadi kenyataan apabila Kuala Lumpur diisytiharkan sebagai Wilayah Persekutuan. Pada ketika itu PAS merupakan anggota kerabat Barisan Nasional (BN) sedang dipimpin oleh YB Datuk Mohd Asri bin Muda.

Dengan tertubuhnya Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur pada 1 Februari 1974, maka Jawatankuasa Agung PAS telah memutuskan untuk menubuhkan Jamaah Pesuruhjaya PAS Wilayah Persekutuan yang kemudiannya dikenali sebagai Badan Perhubungan PAS Wilayah Persekutuan pada 1974. Ahli Jawatankuasa Agung PAS, Ustaz Abdul Jalil Safwan telah dilantik sebagai Pesuruhjaya PAS Wilayah Persekutuan yang pertama.

Ketika PAS Wilayah Persekutuan ditubuhkan pada 1974, terdapat lima kawasan Parlimen di Kuala Lumpur iaitu Setapak, Kuala Lumpur Bandar, Kepong, Damansara dan Sungai Besi. Dalam usahanya yang pertama, PAS telah berjaya menubuhkan beberapa PAS Kawasan seperti Kawasan Setapak dan Damansara. Walaupun pada peringkat ini, PAS hanya menubuhkan beberapa kawasan sahaja, namun ia merupakan titik mula kepada pergerakan PAS di Wilayah Persekutuan. Pindaan kawasan pilihanraya pada 1977, telah menambahkan jumlah kawasan Parlimen Wilayah Persekutuan daripada empat kepada …. PAS pula berjaya menubuhkan dua kawasan baru iaitu PAS Kawasan Kepong dan Sungai Besi. Pada tahun 1984, PAS Kawasan Kuala Lumpur Bandar berjaya ditubuhkan.

Pada 1985, sekali lagi kawasan pilihanraya di Wilayah Persekutuan bertambah berikutan perubahan kawasan pilihanraya. Kawasan Setapak telah dipecahkan kepada Kawasan Batu dan Titiwangsa; Kuala Lumpur Bandar pula dikenali sebagai Bukit Bintang; Damansara bertukar nama kepada Lembah Pantai; Kawasan Kepong dan Sungai Besi dikekalkan; Seputeh pula muncul sebagai kawasan baru manakala Kawasan Labuan dibentuk selepas Labuan diisytiharkan sebagai Wilayah Persekutuan pada 1984. PAS telah berjaya menubuhkan PAS Kawasan Batu, Titiwangsa, Lembah Pantai, Bukit Bintang, Kepong dan Sungai Besi.

Pada tahun 1992, sekali lagi berlaku pindaan kawasan pilihanraya dan Wilayah Persekutuan mendapat tambahan tiga kawasan iaitu dua kawasan baru - Wangsa Maju dan Segambut Bandar, manakala kawasan Sungai Besi dipecahkan kepada Bandar Tun Razak dan Cheras. Ketika PAS mengadakan Muktamar Tahunan 1998, semua kawasan Parlimen di Wilayah Persekutuan telah ditubuhkan PAS Kawasan termasuk Labuan.

Menyusuri Kemenangan

Pertumbuhan bandaraya Kuala Lumpur yang begitu pesat sebagai pusat pentabiran kerajaan persekutuan dan perdagangan meyebabkan ia menjadi begitu sesak dan tidak mempunyai ruangan yang cukup untuk perkembangan lanjut. Atas alasan itu, kerajaan persekutuan mencari tapak baru dan Kerajaan Selangor bersetuju menjual sebuah kawasan bernama Prang Besar dalam daerah Sepang.

Justeru pada 19 Oktober 1995, Putrajaya menjadi Wilayah Persekutuan yang ketiga, selepas Kuala Lumpur dan Labuan. Berpegang kepada amanat al-Marhum Dato Hj Fadzil Mohd Noor Mantan Presiden PAS yang juga ADUN Anak Bukit ketika lawatan ke kampong Telok Jawa Alor Setar al-Marhum menyatakan; “Di mana bumi dipijak disitu Islam dijunjung” akhirnya atas semangat itu pada 26 Julai 2004 PAS telah berjaya Ditubuhkan di kawasan Putrajaya.

Rekod penyertaan PAS dalam pilihanraya di Kuala Lumpur telah bermula semenjak Kuala Lumpur masih dalam negeri Selangor iaitu dalam Pilihanraya 1959; 1964; dan 1969. Manakala setelah menjadi Wilayah Persekutuan, PAS menyertai pilihanraya pada 1974; 1978 (Parlimen Damansara); 1982 (Parlimen Setapak dan Damansara); 1986 (Parlimen Batu, Titiwangsa dan Sungai Besi); 1990 (tidak bertanding); 1995 (Parlimen Bandar Tun Razak); 1999 (Parlimen Titiwangsa dan Labuan) 2004 (Parlimen Titiwangsa, Setiawangsa dan Labuan) dan 2008 (Parlimen Titiwangsa, Labuan dan Putrajaya)

Walaupun selama 34 tahun PAS tidak pernah memenangi sebarang kerusi di Wilayah Persekutuan, namun penyertaan dalam pilihanraya ini merupakan suatu pendedahan kepada ahli PAS terhadap erti perjuangan gerakan Islam yang memerlukan kesabaran dalam menghadapi onak dan duri. Pahit manis perjuangan dengan sepak terajang politik, jatuh bangun rebah menyulur dalam arena dakwah di samping kesabaran, kesungguhan dan iltizam yang tinggi akhirnya pada usia mencecah 35 tahun anak Sulong PAS Wilayah Persekutuan yang bernama Titiwangsa berjaya juga dilahirkan pada malam tanggal 8 Mac 2008. Calon Pas YB dr Lolo binti Ghazali menang di Parlimen Titiwangsa mengalahkan calon BN dalam suasana tsunami politik yang dahsyat.

Selain Ustaz Jalil Safwan, beberapa tokoh PAS yang lain turut diamanahkan sebagai Pesuruhjaya untuk menggerakkan PAS Wilayah Persekutuan yang pada ketika itu merupakan Badan Perhubungan PAS yang paling bongsu dan masih mentah. Antara tokoh-tokoh tersebut ialah Tuan Haji Hassan Ishak (1977-1981), Cikgu Mohd Nor Jan (1981-1983), Dr Haji Abbas Alias (1983-1985), Ustaz Nakhaie Ahmad (1987-1989), Tuan Haji Ismail Abdullah (1989-1993), Tuan Syed Ibrahim Abdul Rahman (1993-1997), Tuan Haji Subky Latif (1985-1987 dan 1997-2005) dan Tuan Haji Mohamad Noor Muhammad (2006-sekarang)
Dato Nakhaei Ahmad antara mantan Pesuruhjaya Pas Wilayah Persekutuan yang pergi meninggalkan perjuangan untuk menyertai UMNO.





Anda mungkin juga me

No comments:

Post a Comment

التطورات على مدار الساعة

Berita Semasa

Berita Semasa
Sumbangan PAS WP kepada Negeri Kedah

Berita Semasa

Berita Semasa
Sumbangan PAS WP Kepada Negeri Perlis

Viva Gaza Palestin

Viva Gaza Palestin