'Kalimah Toibah Melahirkan Generasi Bertaqwa'

assalamualaikum Pictures, Images and Photos


Pena Tok Guru

Himpunan Berita PASWP

Sila Clicks

Thursday, December 3, 2009

Kenyataan Media Dewan Pemuda





KENYATAAN MEDIA


DEWAN PEMUDA PAS WILAYAH PERSEKUTUAN

BTN MEMANG ALAT INDOKTRINASI UMNO SEJAK SEKIAN LAMA

(1 Disember 2009)

Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) meminta kerajaan mengkaji balik keberkesanan kursus Biro Tata Negara (BTN) yang diadakan selama ini. Ini kerana BTN sudah mula dicurigai sebagai alat untuk indoktrinasi rakyat terhadap UMNO-BN serta menanam kebencian terhadap pembangkang.

DPPWP melihat tindakan kerajaan Selangor yang melarang kakitangannya menghadiri kursus BTN adalah sebagai respons terhadap penyelewengan yang berlaku dalam kursus BTN. DPPWP percaya kerajaan Selangor sudah mempunyai cukup maklumat bagaimana kursus BTN yang dijalankan sejak sekian lama telah lari dari matlamat asal penubuhannya.

Matlamat asal kursus BTN adalah untuk membina budaya yang positif dari kalangan peserta termasuk semangat cintakan negara, memupuk perpaduan, toleransi dan sebagainya. Seharusnya kursus seperti ini yang telah bertapak lamanya mampu menambahkan nilai-nilai murni serta budaya positif dari kalangan peserta.

Sebaliknya secara umum boleh dilihat bahawa jumlah peningkatan gejala sosial serta jenayah dalam negara ini tidak pula berkurang, bahkan semakin tahun ia bertambah. Apakah BTN yang telah dijalankan sejak bertahun-tahun lamanya gagal mengekang anak-anak muda daripada terlibat dengan budaya liar serta jenayah. Mungkinkah kursus yang sebaik ini telah dipolitikkan sehingga gagal membentuk masyarakat yang berjiwa positif.

Adakah nilai patriotisme yang diterapkan dalam BTN adalah sekadar mengibar bendera Malaysia ketika sambutan hari kemerdekaan sehingga melupakan aspek yang lebih besar seperti menyayangi negara daripada dipimpin oleh pemimpin yang terlibat dengan gejala negatif seperti rasuah dan penyalahgunaan kuasa. Adakah patriotisme hanya dengan menyokong kerajaan UMNO-BN sebaliknya yang menyokong pembangkang dianggap penderhaka?

DPPWP mempersoalkan adakah peratus kefahaman serta kesedaran peserta terhadap patriotisme semakin meningkat atau sekadar menambah bilangan ahli UMNO atau Barisan Nasional hasil dari kursus BTN.

Justeru DPPWP mendesak supaya kajian terperinci dibuat bagi melihat keberkesanan modul BTN. Modul serta segala isi pengajarannya termasuk penceramah perlu didedahkan kepada umum satu persatu bagi melihat punca masalah yang berlaku serta apakah benar BTN telah disalahgunakan bagi mendoktrinkan peserta bagi menyokong Barisan Nasional serta menghasut mereka membenci pemimpin Pakatan Rakyat. DPPWP menyokong kerajaan Selangor dan Pulau Pinang yang mengharamkan kursus Biro Tata Negara (BTN) seandainya kerajaan tiada hasrat mengubah modul serta pendekatan kursus tersebut yang menjurus ke arah indoktrinasi Barisan Nasional.



Disediakan oleh
MOHAMAD SUHAIMI BIN ABDUL AZIZ
Ketua Penerangan
Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan

No comments:

Post a Comment

التطورات على مدار الساعة

Berita Semasa

Berita Semasa
Sumbangan PAS WP kepada Negeri Kedah

Berita Semasa

Berita Semasa
Sumbangan PAS WP Kepada Negeri Perlis

Viva Gaza Palestin

Viva Gaza Palestin